Hållbarhet

Hållbarhetspolicy
Hållbarhet är en allt viktigare faktor i dagens samhälle eftersom vårt sätt att leva och arbeta påverkar både nuvarande och framtida generationer. För att uppnå en hållbar framtid måste vi ta hänsyn till de tre viktiga aspekterna; ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Hållbarhet går som en röd tråd genom hela vår verksamhet och vägs in i alla beslut vi tar.
Vi åtar oss att gå längre än gällande lagar och regler inom miljö- och hållbarhetsområdet och jobbar hela tiden aktivt för att hitta nya miljömål.
Ekologisk hållbarhet
Ekologisk hållbarhet handlar för oss om att långsiktigt bevara våra resurser. Det innebär att vi måste minska vår miljöpåverkan och skydda ekosystemens mångfald. Vi måste också ta hänsyn till klimatförändringarna och arbeta för att främja en hållbar användning av jordens resurser.
I vårt dagliga arbete innebär det bland annat att vi sopsorterar, väger allt vårt avfall, använder miljöanpassade rengöringsmedel, har en avfallsplan. Vi registrerar energi och vattenförbrukning och vi har bytt ut hotellets lampor till LED. Vi har också alltid ett vegetariskt alternativ på lunchen och a la carten. Vi har även investerat i laddstolpar för elbilar.
Internt bedriver vi ett miljöarbete för att hela tiden bli bättre. Vi har en hållbarhetspolicy och en resepolicy för personalen som vi är noga med att efterleva.
Vi vill hjälpa människor att göra bättre och mer hållbara val för att minska klimatpåverkan och resursutnyttjandet, därför strävar vi alltid efter att arbeta med hela kretsloppet. En del i det är vår Green Key-certifiering som är en garant för att vi aktivt verkar för att minska miljöpåverkan genom tydliga åtgärder. Vi uppmuntrar tex våra gäster till minskat matsvinn och håller utbildningar för personalen för att öka deras miljömedvetenhet.
Social hållbarhet
Det finns många aspekter av social hållbarhet, men för oss på Hotell Högland handlar det främst om att vara en bra arbetsgivare och att våra medarbetare ska trivas och må bra.
Vi har en viktig roll i att skapa arbetstillfällen och hos oss har många lokala ungdomar sitt allra första jobb. Det ger dem en möjlighet att få kunskap och kompetens för att senare ta sig vidare ut på arbetsmarknaden.
Som en stor hotellaktör i Nässjö ska vi bidra till att skapa en levande småstad där invånarna trivs och har en hög livskvalitet.
Ekonomisk hållbarhet
För oss handlar ekonomisk hållbarhet om att inte slösa med resurser. Vi strävar alltid efter att göra samlade inköp och att planera noga för att minska avfall och svinn.
Ekonomisk hållbarhet handlar för oss också om att verka för en lokal ekonomisk tillväxt. Det gör vi bland annat genom att vi skapar arbetstillfällen och anställer lokal arbetskraft. Genom att erbjuda en plats för besökare att stanna och/eller konferera bidrar vi till att stimulera den lokala ekonomin när butiker, affärer, turistmål och verksamheter runtomkring får fler besök vilket gynnar en hållbar tillväxt för hela staden.
Nässjö 2024-01-15
Torgny Gunnarsson
vd
Green Key certifierad
Genom miljömärkning av Hotell Högland förbinder vi oss vid att inte bara följa den svenska miljölagstiftningen, utan att fortlöpande utveckla insatserna inom detta område. Det handlar om att minimera vår energi- och vattenförbrukning, minska användandet av miljömärkta tvätt- och rengöringsmedel, sortera avfall och effektivisera transporter till och från våra hotell.
Vi dokumenterar löpande våra insatser och arbetar aktivt för att fokusera på vårt miljöarbete samt att säkerställa att vi ständigt flyttar fram positionerna. Vår ambition att inte bara uppfylla, utan också att överträffa de kvalificerande skallkrav som ställs för miljömärkning.
Green Key drivs internationellt av Foundation för Environmental Education (FEE). FEE startade sin verksamhet 1981 och är ett internationellt samarbetsorgan för miljöorganisationer. Green Key stöds av World Tourism Organization och United Nations Environment Programme. En logi- eller konferensanläggning med Green Key märkning arbetar aktivt med att minimera sin miljöpåverkan genom att uppfylla ett stort antal kriterier inom exempelvis miljöledning, gästinformation, vatten, avfall, kemikalieförbrukning och livsmedel. Det handlar bland annat om avfallssortering, att minimera energi- och vattenförbrukning, att välja miljömärkta rengöringsmedel och att använda närproducerade och ekologiskt odlade råvaror. Obligatoriska och kontinuerliga externa kontroller sker för att få och behålla Green Key märkningen.
Kvalitetspolicy
Kunden
- Vi ska vara flexibla och lyhörda för kundens krav och önskemål.
- Mervärde skapas genom att kombinera våra kunskaper, miljötänkande och effektivt hanterande av våra resurser.
- Vi ska hålla vad vi lovar och vara föredömliga samarbetspartners och utvecklas tillsammans med våra kunder.
Värdet på produkter och tjänster
- Vi ska sträva efter att ständigt öka värdet på våra produkter genom produktutveckling, kvalitetssäkring och ett rationellt, kostnadseffektivt arbetssätt för lönsamma tjänster både för kunden och oss.
- Vi ska leverera boende, tjänster och produkter till högsta kvalitet.
Ansvaret för kvalitetsarbete
- Kvalitetsarbetet ska vara en naturlig del av vårt dagliga arbete och alla medarbetare har kvalitetsansvar.
- Varje avdelning ska bygga upp ett väl fungerande kvalitetssystem och arbeta med ständiga förbättringar.
- Våra kvalitetsmål ska utformas utifrån de faktorer som betyder mest för kunden och miljön.
Leveranskvalitet
- Vi ska leverera rätt tjänst på rätt plats, med rätt pris och i rätt tid för kunden.
Information
- Samarbete inom hela företaget präglas av ett öppet informationsutbyte och vi ska visa stor öppenhet mot kunder.
- Att vara informerad är både en rättighet och en skyldighet.
Trygga tjänster
- Våra tjänster ska vara trygga för både kund och slutkund samt följa och beakta lagar och förordningar.
- Vi ska bygga in förtroende och även ett mervärde i tjänsterna.
- I vårt dagliga arbete ska miljö och etik beaktas.
Engagerade medarbetare och ledare
- Ett personligt, aktivt och synligt engagemang i kvalitetsfrågor krävs av varje ledare och varje anställd.
- Alla har ansvar för att reagera på fel och brister.
- Ledarna ska sätta mål, följa upp målen samt föregå med gott exempel.
Totalkvalitet
- De mänskliga resurserna är företagets största tillgång och nyckeln till totalkvalitet.
Nässjö 2024-10-02
Torgny Gunnarsson
vd